Opdatér ID-oplysninger i NemID

Nogle NemID-brugere skal opdatere deres ID-oplysninger i NemID, før de kan få MitID. Med MitID indføres nye, skærpede regler omkring digitale identiteter. Dette er med til at øge sikkerheden for, at man er den, man udgiver sig for at være, når man får udstedt et MitID.

Ikke alle registreringer i NemID lever op til kravene i MitID. Skal du opdatere dine ID-oplysninger, får du direkte besked via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen.

Hvem?

Det gælder primært de brugere, som igennem tiden har fået udstedt NemID online, samt nogle af dem, der har fået NemID via deres bank, og som ikke automatisk har fået sine oplysninger opdateret siden hen. Det er nok de færreste, der kan huske, hvordan de har fået NemID, men man kan desværre ikke selv se, om ens oplysninger skal opdateres.

Gælder det for dig, så står det i brevet ”MitID afløser NemID”, som du fik med Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen i oktober 2021. I januar 2022 modtager alle, der stadig skal opdatere ID-oplysninger, et opfølgende brev i Digital Post.

Hvordan?

Skal du opdatere dine ID-oplysninger, og har du NemID nøgleapp?

Så kan du spare en tur i Borgerservice ved at scanne dit pas med NemID nøgleapp, hvorved du bekræfter din identitet. Herefter opfylder du kravene for at få MitID. Du skal have et gyldigt dansk pas og en smartphone, der kan scanne chippen i passet. Det kan de fleste android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter. Læs mere om, hvordan man gør, på borger.dk/id.

Skal du opdatere dine ID-oplysninger, men har eller ønsker du ikke at bruge NemID nøgleapp?

Eller måske har du ikke et gyldigt dansk pas eller en telefon, der kan scanne passet? Så har du mulighed for at tage i Borgerservice og få hjælp – men bemærk, at du skal vente, indtil du får besked i din net- eller mobilbank, om, at det er din tur til at få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid, før du kan møde op: borger.dk/om-borger-dk/find-en-myndighed.

Medbring gyldig legitimation på Borgerservice, se listen over gyldig legitimation her.

Har du ikke mulighed for at møde op i Borgerservice inden for tidsfristen, fx hvis du bor i udlandet, skal du kontakte telefon-supporten i din bank.

Mere information

Læs mere om opdatering af ID-oplysninger på borger.dk