Genaktiver MitID kodeviser eller kodeoplæser

Der kan være flere grunde til, at du ikke kan bruge din kodeviser eller kodeoplæser.

  • Har du glemt din adgangskode, skal du lave en ny adgangskode.
  • Har du tastet engangskoden fra skærmen forkert for mange gange, bliver din kodeviser eller kodeoplæser spærret, og du kan genaktivere den med en aktiveringskode.
  • Er din kodeviser eller kodeoplæser blevet permanent spærret, fx pga. mistanke om misbrug, skal du bestille en ny.

Glemt adgangskode
Din kodeviser eller kodeoplæser bruges altid i kombination med din adgangskode. Hvis du har glemt din adgangskode eller din adgangskode er spærret, kan du ikke bruge din kodeviser eller kodeoplæser, før du har lavet en ny adgangskode.

Sådan laver du en ny adgangskode

Glemt engangskode
Hvis du har indtastet engangskoden fra skærmen forkert for mange gange, bliver din kodeviser eller kodeoplæser spærret. Du kan genaktivere din kodeviser eller kodeoplæser med en aktiveringskode, so du får hos Borgerservice. 

1. Få aktiveringskode hos Borgerservice
Hos borgerservice skal du identificere dig med gyldig legitimation for at få udleveret en aktiveringskode. Husk at bestille tid i borgerservice, inden du møder op.  

Find din nærmeste borgerservice og bestil tid 
Medbring gyldig legitimation  

2. Indtast aktiveringskoden på MitID.dk
Når du har fået en aktiveringskode, genaktiverer du din kodeviser eller kodeoplæser ved at indtaste aktiveringskoden sammen med dit bruger-ID, på MitID.dk.

Genaktiver ved at indtast aktiveringskode og dit bruger-ID

Permanent spærret 
Hvis din MitID kodeviser eller kodeoplæser er permanent spærret (fx ved mistanke om misbrug), kan du ikke bruge den mere. Det skyldes, at hver MitID kodeviser og MitID kodeoplæser har et unikt serienummer, som af sikkerhedsmæssige grunde ikke genbruges. Derfor skal du bestille en ny.

Bestil ny kodeviser eller kodeoplæser