Siden er ikke tilgængelig på det valgte sprog
Siden er ikke tilgængelig på dit ønskede sprog. De tilgængelige sprog er nævnt nedenstående.
The page is not available in the selected language
Unfortunately, the page is not available in the selected language. The page is available in the languages listed below.

Fakta om godkendelse af køb på nettet

Fra 1. november 2022 skal man som bankkunde primært bruge MitID til at identificere sig med, når man handler på nettet og betaler med betalingskort. Der har været skriverier om, at det kræver en smartphone. Det er ikke korrekt.

Vi har her samlet de korrekte fakta:

  • 31. oktober 2022 lukker brugen af NemID i bankerne.
  • Fra 1. november 2022 skal kunder bruge deres MitID til at identificere sig, når de bruger deres betalingskort til at købe varer på internettet.
    • Bankkunder kan bruge MitID app. Dette kræver en smartphone eller tablet.
    • Bankkunder kan ikke bruge MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser til at begynde med. Løsningen er på vej. Den er klar i begyndelsen af 2023
    • Har man ikke smartphone/MitID app kan bankkunder i stedet vælge at bruge kombinationen af en sms-kode og et password, sådan som man også kan i dag. Dette kræver blot en almindelig mobiltelefon, der kan modtage sms.
    • Det er også muligt at betale med mobilbetalingsløsninger som MobilePay, hvis webshoppen modtager disse.
  • Hvis ikke man har hverken en almindelig mobiltelefon eller en smartphone eller en tablet - og man får brug for at e-handle, inden løsningen for MitID kodeviser og kodeoplæser er på plads - kan man kontakte sin bank for rådgivning om ens konkrete betalingsbehov og tale om, hvorvidt der kunne være andre betalingsmuligheder.

Man vil fortsat kunne anvende NemID på offentlige selvbetjeningsløsninger efter d. 31. oktober 2022.