Siden er ikke tilgængelig på det valgte sprog
Siden er ikke tilgængelig på dit ønskede sprog. De tilgængelige sprog er nævnt nedenstående.
The page is not available in the selected language
Unfortunately, the page is not available in the selected language. The page is available in the languages listed below.

Nye funktioner i MitID app gør det muligt at hjælpe pårørende med at få MitID

Med nye funktioner i MitID appen kan du nu få MitID direkte i MitID app. Samtidig bliver det nu muligt at hjælpe dine nærmeste med at få MitID via din smartphone. Det skal gerne spare mange for en tur i Borgerservice, når de skal have MitID.

Er man blandt dem, der skal opdatere sine ID-oplysninger, før man kan få MitID, har man indtil nu både skullet være i besiddelse af NemID nøgleapp, et gyldigt, dansk pas, og en telefon, der kan scanne passet for at få MitID hjemmefra. Ellers måtte man en tur i Borgerservice. Fra i dag betyder en ny opdatering i MitID appen, at man kan opdatere ID-oplysningerne og oprette MitID direkte i MitID app med sit pas. Og man kan nu også hjælpe andre med at få MitID. 

Kender du en, som endnu ikke har fået MitID, og som ikke selv har en telefon, der kan scanne pas, kan du nu hjælpe dem med at få MitID via din egen telefon og MitID app. For at kunne benytte den nye mulighed kræver det, at den du hjælper, har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas. Efter oprettelsen skal den, du hjælper, blot aktivere MitID appen på sin egen telefon. Ingen personlige oplysninger bliver gemt eller lagret på den telefon, man har lånt. 

De nye funktioner skal gerne spare endnu flere for en tur i Borgerservice, når de skal have MitID.  

“3,9 mio. borgere har allerede fået MitID, men vi skal også have de sidste med. Vi ved, at der er borgere, som har haft udfordringer med at få MitID, fordi de eksempelvis ikke har kunnet opdatere deres ID-oplysninger hjemmefra, og presset på Borgerservice har nogle steder betydet lange ventetider. Vi arbejder hele tiden på at finde løsninger, der kan hjælpe borgerne over på MitID så nemt som muligt. De nye funktioner giver nu flere muligheder for at klare skiftet fra NemID til MitID hjemmefra,” fortæller Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen. Det er Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark, der sammen står bag MitID, der skal erstatte NemID som Danmarks digitale ID. 

”Alle arbejder på højtryk for at få de sidste NemID-brugere over på MitID. Samtidig er det vigtigt, at alle får den hjælp, de har brug for. Og nogle gange er det mest trygt, hvis man får hjælpen fra en, man er i familie med eller kender rigtig godt. Med den nye app giver vi nu en mulighed for, at flere af os kan hjælpe hinanden med at få MitID.  Alle sejl skal sættes til, for at vi kan få de sidste borgere med om bord på MitID i de kommende måneder,” siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.  

De nye muligheder i MitID appen er et supplement til de eksisterende muligheder for at få MitID. Man kan fortsat få MitID ved at logge på sin net- og mobilbank eller via MitID.dk. Man kan også stadig opdatere sine ID-oplysninger med NemID nøgleapp. Har man ikke et gyldigt pas, og er blevet bedt om at opdatere sine ID- oplysninger, skal man fortsat bestille tid i Borgerservice. 

Flere opdateringer på vej 

Hen over sommeren og ud på efteråret kommer der endnu flere opdateringer i MitID app, så det også bliver muligt at bestille og aktivere fx MitID kodeviser og kodeoplæser direkte fra MitID app. På sigt bliver det også muligt at få MitID i MitID app med udenlandske pas og Schengen ID-kort med chip. Datoerne vil løbende blive meldt ud på MitID.dk.   

Sådan fungerer det 

Find den nye funktion på forsiden af MitID app via indstillingerne under menupunktet “Opret MitID”. Telefonens ejer skal således ikke være logget ind i sin MitID app, mens andre låner telefonen til passcanning. Appen skal være opdateret til version 2.0.8. Den nye version vil være tilgængelig i App Store og Google Play i løbet af tirsdag den 7. juni.   

Læs mere om den nye funktionalitet og hvordan du får MitID i MitID app. 

 

Fakta 

Sådan får man MitID i appen

Med MitID stilles der høje krav til, at man kan bekræfte, hvem man er, når man skal have MitID. Det kan MitID appen nu hjælpe med – så længe du også har et pas. Sådan får du MitID i appen:

  1. Find den nye funktion på forsiden af MitID app via indstillingerne under menupunktet “Opret MitID”. 
  2. Scan koden og aflæs chippen i dit pas  
  3. Scan herefter dit ansigt, så det kan sammenlignes med dit pasfoto 
  4. MitID appen genererer nu et såkaldt 3D FaceScan, og hvis resultatet af denne sammenligning er     tilfredsstillende, bekræfter appen din identitet, så du kan oprette MitID direkte i appen 
  5. Herefter er du klar til at bruge MitID.  

Alle oplysninger behandles krypteret, og MitID-appen gemmer hverken data læst fra passet eller fra ansigtsscanningen. Teknologien bag ansigtssammenligningen er den samme, som man kender fra lufthavnenes automatiske paskontrol.

Skal du hjælpe en pårørende med at få MitID via din MitID app, skal I igennem samme trin – blot med din pårørendes pas og ved at scanne din pårørendes ansigt.

Det skal du bruge  

  • et dansk, grønlandsk eller færøsk pas  
  • en telefon, der kan scanne pas. Det vil sige en iPhone 7 eller opefter eller en nyere Android-telefon. Det behøver ikke være din egen telefon, men kan også være en pårørendes. 

Når passet er scannet, og MitID er oprettet, kan MitID app efterfølgende installeres på de fleste telefoner også af lidt ældre dato.  På iPhone skal styresystemet blot være opdateret til mindst iOS 12 for at kunne køre MitID app, hvilket svarer til iPhone 5S og frem; på Android skal styresystemet være mindst version 7. Gå evt. ind i telefonens indstillinger for at se version.  

Det vil altså sige, at det ikke nødvendigvis behøver at være samme telefon, som man bruger til at scanne pas og til at køre MitID appen på efterfølgende.  

Del aldrig koder til MitID 
Det er trygt og sikkert at hjælpe en pårørende med at få MitID via din egen MitID, og den pårørendes personlige oplysninger bliver ikke lagret på din telefon. Dog må den pårørende ikke dele sit bruger-ID eller sin personlige PIN-kode med den, der hjælper. MitID er nemlig personligt og må ikke deles med andre.