Siden er ikke tilgængelig på det valgte sprog
Siden er ikke tilgængelig på dit ønskede sprog. De tilgængelige sprog er nævnt nedenstående.
The page is not available in the selected language
Unfortunately, the page is not available in the selected language. The page is available in the languages listed below.

Ny adgangskode til MitID

Du skal bruge en adgangskode, hver gang du godkender med MitID, hvis du har en MitID kodeviser, kodeoplæser eller chip. Har du glemt din adgangskode eller er din adgangskode blevet spærret, skal du oprette en ny adgangskode.

Vælg, hvordan du vil lave en ny adgangskode:

Har du MitID app, kan du logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside. Husk, at du først kan ændre i dine profiloplysninger 24 timer efter, du er logget ind og har anmodet om at ændre dine oplysninger.  

Hos Borgerservice får du udleveret en aktiveringskode, som du skal bruge til at aktivere din nye adgangskode.

Husk, at hos Borgerservice skal du identificere dig med gyldig legitimation for at få hjælp til en ny adgangskode. Husk at bestille tid i Borgerservice, inden du møder op.  

Find din nærmeste borgerservice og bestil tid
Medbring gyldig legitimation  

Hvis du har glemt din adgangskode, eller din adgangskode er blevet midlertidigt spærret, så kan MitID Support hjælpe dig med at oprette en ny.

Før at MitID Support kan hjælpe dig med en ny adgangskode, så skal du først identificere dig selv i telefonen. Du skal oplyse dit pas- eller kørekortnummer (gyldigt dansk/grønlandsk pas eller kørekort) og derudover svare på en række spørgsmål baseret på dine oplysninger i CPR-registret.

Herefter får du tilsendt en aktiveringskode, som du skal bruge til at lave en ny adgangskode.

Hvis du ikke kan svare på nok spørgsmål, kan MitID Support ikke hjælpe dig, og du skal i stedet for møde op i Borgerservice, hvor du skal svare på et antal spørgsmål om dig selv (baseret på data fra CPR-registret) - eller medbringe et vidne, der kan bekræfte, hvem du er.

Hvis du har ændret dit mobilnummer

Vær opmærksom på, at hvis dit mobilnummer er registreret eller ændret på MitID.dk inden for de seneste 5 dage, kan MitID Support ikke sende dig en aktiveringskode, og du skal i stedet for møde op i Borgerservice.

Ring til MitID Support på tlf. 33 98 00 10

Du skal ringe, ikke skrive til supporten

Bemærk, at du kun kan få aktiveringskoden, som du skal bruge til at lave en ny adgangskode, ved at ringe til Support. Grunden er, at du skal identificere dig overfor Support ved at svare på nogle spørgsmål, inden Support kan sende koden til dig.

Læs mere

Det er vigtigt, at du vælger en god og sikker adgangskode, som er nem at huske, men svær at gætte for andre. Husk, at du aldrig må dele din adgangskode med andre. Din adgangskode er privat, og hvis den er sikker, så er du også.

Brug kun din MitID adgangskode på MitID

Mange bruger den samme adgangskode flere steder. Det er et problem, for hvis en kriminel kender den adgangskode, har han eller hun adgang til alle de steder, hvor du bruger den.

Vælg en stærk adgangskode

Din MitID adgangskode skal være på mindst 8 tegn. Her er en nem vej til en stærk og sikker adgangskode:

  1. Vælg et huskeord.
  2. Lav en sætning, hvor hvert bogstav i dit huskeord er første bogstav i et nyt ord.
  3. Afslut med et tal.

Eksempler på huskeord og adgangskoder:

  • Huskeordet BOG kan blive til adgangskoden BingoOgGolf5
  • Huskeordet MOBIL kan blive til adgangskoden MorOdaBliverILandsbyen2
  • Huskeordet SJOV kan blive til adgangskoden SomJegOpleverVitser8

Lav dit eget huskeord og din egen adgangskode.

Skriv aldrig din adgangskode ned.

Del aldrig din adgangskode med andre.

Har du allerede fået en aktiveringskode, kan du aktivere din adgangskode nu.

Indtast aktiveringskoden sammen med dit bruger-ID til MitID.

Aktivér din adgangskode