Siden er ikke tilgængelig på det valgte sprog
Siden er ikke tilgængelig på dit ønskede sprog. De tilgængelige sprog er nævnt nedenstående.
The page is not available in the selected language
Unfortunately, the page is not available in the selected language. The page is available in the languages listed below.

Hvad er sikringsniveauer?

MitID har tre sikringsniveauer: Lav, Betydelig og Høj.

Når du får dit MitID, oprettes du på et sikringsniveau. Dit sikringsniveau og de MitID identifikationsmidler, du benytter, afgør, hvor du kan logge på og godkende med MitID. 

Typisk vil langt de fleste have behov for et MitID på niveau Betydelig. Det er nødvendigt, hvis du skal bruge offentlige tjenester som fx Skat.dk, Borger.dk og Sundhed.dk, og hvis du vil benytte private tjenester som netbank og forsikring.

Niveauerne afspejler, at det i nogle tilfælde er mere vigtigt at bekræfte din identitet. Derfor er der også forskellige krav til, hvordan du logger på:

Lav – Nogle digitale tjenester kræver kun, at du anvender dit MitID bruger-ID sammen med én anden måde at bekræfte din identitet, fx MitID adgangskode,

Betydelig – De fleste digitale tjenester kræver, at du bekræfter din identitet på to måder, fx MitID app og PIN-kode eller MitID kodeviser og adgangskode.

Høj – Enkelte udvalgte digitale selvbetjeningsløsninger kræver et meget højt sikringsniveau. Her skal du bruge minimum to identifikationsmidler, og de to identifikationsmidler skal bl.a. være ekstra sikret mod kopiering og manipulation. Sikringsniveau Høj er tilgængeligt i udvalgte kommuner. Du kan kontakte MitID support for at høre, hvilke kommuner der kan udstede MitID på sikringsniveau Høj.

Læs mere om kravene til dokumentation for de forskellige sikringsniveauer

Læs mere om at hæve sikringsniveau