Siden er ikke tilgængelig på det valgte sprog
Siden er ikke tilgængelig på dit ønskede sprog. De tilgængelige sprog er nævnt nedenstående.
The page is not available in the selected language
Unfortunately, the page is not available in the selected language. The page is available in the languages listed below.

Nogle NemID-brugere skal opdatere ID-oplysninger, før de kan få MitID

Med MitID indføres nye, skærpede regler omkring dokumentation af identitet, så der er sikkerhed for, at man er den, man udgiver sig for at være, når man får udstedt et MitID.

Ikke alle udstedelser af NemID lever op til de nye krav, som gælder for MitID. Derfor skal nogle brugere opdatere deres ID-oplysninger i NemID, før de kan få MitID.  

Brev i januar 

De NemID-brugere, som skal opdatere deres ID-oplysninger for at kunne få MitID, modtog i oktober 2021 brevet ’MitID afløser NemID’, som blev sendt med Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen.  

Mange har på den baggrund allerede opdateret deres ID-oplysninger og er således klar til MitID.  

Men der er også mange, der stadig skal have det gjort. De pågældende NemID-brugere får i begyndelsen af januar 2022 et opfølgende brev med en påmindelse og vejledning til, hvad de skal gøre for at opdatere deres ID-oplysninger. Brevet sendes i Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen.  

Der er to forskellige breve; ét til brugere med NemID nøgleapp, og ét til brugere, der ikke har NemID nøgleapp.  

Brevene sendes med almindelig post til dem, der er fritaget for Digital Post.  

Hjælp i Borgerservice 

I brevet opfordres brugerne til at opdatere deres ID-oplysninger med NemID nøgleapp. Kan man ikke benytte NemID nøgleapp, eller har man ikke et gyldigt, dansk pas eller en telefon, der kan scanne passet, er det nu muligt at få hjælp i Borgerservice. 

Vent med at booke 

Af hensyn til kapaciteten i Borgerservice skal de, der ikke kan anvende NemID nøgleapp, vente med at booke tid hos Borgerservice, til de bliver bedt om at få MitID af deres bank.  

Overgangen fra NemID til MitID monitoreres nøje, så det sikres, at MitID supporten, bankernes telefonsupport og kommunernes borgerservice har kapacitet til at imødekomme behovet for hjælp og fysisk fremmøde.  

Overgangen fra NemID til MitID afsluttes med udgangen af juni 2022, hvorefter man ikke længere vil kunne anvende NemID.  

Mere information 

Vær opmærksom på, at Digitaliseringsstyrelsen kun udsender brevene via Digital Post samt med almindelig post til dem, som er fritaget for Digital Post – og altså ikke via e-mail. Læs mere om phishing og falske sms og e-mails i omløb