Phishing

Phishing er, når kriminelle 'fisker' efter personlige oplysninger, som de kan bruge. Her kan du læse mere om og se eksempler på phishing, så du ved, hvordan du undgår at blive fanget.

Har du nogensinde modtaget en mail eller en SMS, der forsøgte at få dig til at logge på en mistænkelig hjemmeside? Hvis ja, så har du været udsat for et såkaldt 'phishing-angreb'.

Kriminelle bruger phishing til at få fat på personlige oplysninger om dig - det kan være oplysninger som dit bruger-ID eller dit CPR-nummer. Formålet er at kunne udgive sig for at være dig. 

Du kan heldigvis sikre dig mod phishing med nogle få gode vaner.

Phishing-angreb forsøger ofte at gøre dig nervøs og få dig til at skynde dig. Det gør de, fordi vi nemt overser fare-signaler, når vi har travlt eller er pressede.

  • Eksempel: Du modtager en mail, hvor der står, at din MitID-konto vil blive spærret inden for 24 timer. Du vil miste alle dine data, hvis du ikke logger på og bekræfter din identitet. Der er et link, du kan klikke på, og som tager dig til en hjemmeside, hvor du kan logge på.
  • Eksempel: Du får en mail om - eller du finder et hjemmeside med - ekstremt billige priser på noget, du gerne vil have. Du kender ikke hjemmesiden, men du vil gerne spare en masse penge, og tilbuddet udløber om meget kort tid.
  • Eksempel: Du modtager et opkald fra en person, der siger, at din MitID snart vil blive spærret, og at han eller hun vil hjælpe dig med at logge ind og sikre, at du kan beholde dit MitID.

Formålet med at få dig til at logge på deres website er, at de kriminelle gemmer alt, du skriver. Hvis du opdager, at du har tastet dit bruger-ID og din adgangskode ind på en mistænkelig hjemmeside, skal du kontakte MitID support.

Selv hvis de kriminelle får fat i dit bruger-ID og din adgangskode, kan de ikke bruge dit MitID. De skal også have fat i dit MitID identifikationsmiddel. Men risikoen for misbrug er blevet større, og du bør skifte din adgangskode hurtigst muligt.

Der er ét enkelt råd, som vil beskytte dig mod næsten alle phishing-angreb: Klik aldrig på links i emails eller SMS'er.

Hvis du modtager et opkald fra en person, der siger, at de ringer fra MitID, skal du lægge på og ringe til MitID support.

Læs mere om phishing-angreb via snyde-apps.

Læs mere om phishing-angreb via snydemails og snyde-SMS.

Læs mere om falske internetsider, der bruges i phishing-angreb.

Er du i tvivl om, der er problemer med dit MitID, eller er du usikker på grund af mistænkelige opkald, kan du kontakte MitID support. Klik her for at gå til MitID support.