Ingen løsning kan beskytte 100 procent mod kriminelles forsøg på at svindle.
Udlever derfor aldrig dit bruger-ID eller dine koder til MitID. Det vil hverken offentlige myndigheder, banken, supporten eller andre bede dig om.
Mistanke om misbrug
Hvis du du ved eller har mistanke om, at dit MitID bliver misbrugt, skal du spærre hele dit MitID midlertidigt. Hvis du har mistet dit MitID identifikationsmiddel (telefon med MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip), og der ikke er tegn på misbrug, kan du nøjes med at spærre den enkelte enhed.
Gå til mistanke om misbrug
Video: Sådan passer du på MitID - fem gode råd
Lær at spotte fupopkald, sms, falske mails og hjemmesider (sikkerdigital.dk)
Fem gode råd
- Vis aldrig dine koder til andre.
- Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser, kodeoplæser eller chip til andre.
Appen kan dog deles med andre i husstanden, så længe man har hvert sit bruger-ID og PIN-kode.
- Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.
- Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra Digitaliseringsstyrelsen, politiet, supporten eller noget helt femte. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde.
- Læs altid, hvad du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende.
Læs mere
Gode vaner, når du godkender med MitID
MitiD - en sikker løsning
Phishing - når kriminelle 'fisker' efter personlige oplysninger