Siden er ikke tilgængelig på det valgte sprog
Siden er ikke tilgængelig på dit ønskede sprog. De tilgængelige sprog er nævnt nedenstående.
The page is not available in the selected language
Unfortunately, the page is not available in the selected language. The page is available in the languages listed below.

Hjælp en anden med at få MitID med udenlandsk pas/ID-kort

Har du ikke selv en telefon, der kan scanne dit pas/ID-kort, kan det være, at du har en pårørende, der har? Se her, hvordan man kan hjælpe en anden med at få MitID med udenlandsk pas/ID-kort.

Guide til at hjælpe en anden med at få MitID med udenlandsk pas/ID-kort  

  1. Åbn (eller download) MitID appen på den telefon, som I skal bruge til at scanne passet med. Læs evt. de tekniske krav til telefonen, der skal scanne passet på MitID.dk/tekniske-krav
  2. Tryk på menuen øverst på skærmen i MitID appen.  
  3. Tryk på Aktivér og herefter på Hjælp en anden med at aktivere.
  4. Tryk på Kom i gang.
  5. Vælg 'Pas eller ID-kort' og tryk på Næste.
  6. Den, du hjælper, skal acceptere Vilkår og betingelser ved at trykke Næste, evt. læse Privatlivspolitikken og herefter trykke Næste igen.
  7. Forsæt til trin 2 ved at trykke på Næste.
  8. Vælg, hvor personens pas er fra, og tryk på Næste.
  9. Vælg nu, om personen, du hjælper, har et dansk CPR-nummer, eller om I skal indtaste en P-kode (hvis ikke personen har dansk CPR-nummer). Se her, hvordan I får en P-kode. Tryk på Næste.
  10. Indtast enten CPR-nummer eller P-kode. Tryk på Næste. 
  11. Gennemgå trinene for at bekræfte identiteten på den, du hjælper. Det gør I ved hjælp af evt. P-koden – og ved at scanne koden i passet/ID-kortet, aflæse den skjulte chip, og scanne personens ansigt. 
  12. Kig væk, mens den, du hjælper, finder på og indtaster et bruger-ID. Du må nemlig ikke kende personens bruger-ID. Bruger-ID’et skal være nemt for personen at huske, da det skal bruges hver gang, MitID skal anvendes.  
  13. Vælg nu, hvordan personen fremover vil bruge MitID. Personen kan vælge:
    • App på en anden telefon/tablet hvis den, du hjælper, vil have MitID appen på sin egen telefon/tablet – se krav til telefon
    • Kodeviser, kodeoplæser eller chip hvis den, du hjælper, vil bestille/aktivere en MitID kodeviser, MitID kodeoplæser eller MitID chip.

  1. Hent MitID appen på den anden telefon/tablet, I ønsker appen installeret på.
  2. Tag igen den telefon, I har brugt til at scanne passet med.
  3. Vælg App på en anden telefon/tablet på skærmen 'Hvordan vil du godkende med MitID?'. Tryk på Næste.   
    App på en anden telefon/tablet
  4. Tryk på Vis QR-kode på skærmen ’Aktiver ny app med QR-kode’. 
    Aktiver ny app med QR-kode
  5. I får nu vist en QR-kode, I skal scanne med den anden telefon/tablet for at kopiere MitID appen. QR-koden er gyldig i tre minutter.
  6. Åbn MitID appen på den anden telefon/tablet, I ønsker appen installeret på.
  7. Tryk på Kom i gang på skærmen ’Aktiver dit MitID’.
    Aktiver app
  8. Vælg Kopier fra anden MitID app. Tryk på Næste.
    Kopier fra anden app
  9. Markér feltet QR-koden er vist på den gamle app og tryk på Scan QR-kode.
    Foelg disse trin
  10. Scan QR-koden ved at holde telefonen/tabletten op foran QR-koden på din gamle app. Hold telefonens skærm ind mod dig selv, så MitID appen bruger telefonens kamera til at scanne QR-koden.
  11. Kig væk, mens den, du hjælper, finder på og indtaster et bruger-ID. Du må nemlig ikke kende personens bruger-ID. Tryk herefter på Næste.
    Indtast bruger-ID
  12. Indtast den midlertidige PIN-kode, som nu kommer på en SMS.
    Midlertidig PIN-kode
  13. Tryk på Næste på skærmen ’Vælg din personlige PIN-kode’.
  14. Kig væk, mens den, du hjælper, opretter sin personlige PIN-kode. Tryk på Næste.
    Personlige PIN-kode
  15. Kig væk, mens den, du hjælper, gentager sin personlige PIN-kode. Tryk på Næste.
  16. Den, du hjælper, kan nu vælge at bruge biometri (fingeraftryk/Touch ID/Face ID).
    Biometri
  17. Den, du hjælper, skal nu acceptere notifikationer for at modtage vigtige beskeder om MitID. 
    Notifikationer
  18. Denne app er nu aktiveret og klar til brug. Tryk OK.
    Klar til brug

MitID appen, der er på den telefon, I brugte til at scanne passet med, er stadig aktiv. Hvis I ikke længere ønsker at bruge den, kan I slette den.

Hvis den, du hjælper, vil have fx en MitID kodeviser, skal I vælge denne mulighed.

  1. Vælg Kodeviser, kodeoplæser eller chip på skærmen 'Hvordan vil du godkende med MitID?'. Tryk på Næste.
  2. Scroll ned og tryk på fx Vælg kodeviser på skærmen ’Hvad vil du aktivere/bestille?’ 
    Hvad vil du aktivere/bestille
  3. I får nu vist skærmen 'Har du en kodeviser?'.

    Tryk Nej, bestil, hvis den, du hjælper, ikke har en kodeviser og vil bestille en. Følg trinene på skærmen for at bestille en kodeviser, som den, du hjælper, efterfølgende vil modtage med posten sammen med en instruktion i, hvordan den aktiveres.

    Tryk Ja, aktivér, hvis den, du hjælper, har en kodeviser, I vil aktivere.

  4. På skærmen 'MitID aktivering' vælg Næste.
  5. På skærmen 'Opret din nye adgangskode' indtaster den, du hjælper, sin nye adgangskode og gentager adgangskoden. Tryk Næste.
  6. På skærmen 'Indtast serienummer' indtast det serienummer, der står på kodeviseren. Tryk Næste.
  7. På skærmen 'Indtast engangskode fra din kodeviser' indtast den engangskode, I får vist ved at trykke på knappen på kodeviseren. Tryk på Næste.
  8. Aktiveringen er gennemført. Tryk på Afslut.