Siden er ikke tilgængelig på det valgte sprog
Siden er ikke tilgængelig på dit ønskede sprog. De tilgængelige sprog er nævnt nedenstående.
The page is not available in the selected language
Unfortunately, the page is not available in the selected language. The page is available in the languages listed below.

Trin 3 – Scan passets/ID-kortets kode, aflæs chip og scan ansigt

Trin 1 – Tjek din telefon, dit pas/ID-kort – og få evt. en P-kode
Trin 2 – Hent og åbn MitID appen
Trin 3 – Scan passets/ID-kortets kode, aflæs chip og scan ansigt
Trin 4 – Opret bruger-ID
Trin 5 – Aktiver eller bestil MitID

Når du skal bekræfte, hvem du er, skal du igennem følgende:

      • Scan passets/ID-kortets kode
      • Aflæs passets/ID-kortets chip
      • Scan dit ansigt (for at sammenligne med fotoet i dit pas/ID-kort)

Guiden er til udenlanske pas/ID-kort. 

Vejledning: Kan du ikke aflæse chip eller få scanning af pas og ansigt til at virke?

Alternativt kan du få MitID i Borgerservice. Vær særligt opmærksom på at have den nødvendige dokumentation med på Borgerservice, hvis du oplever problemer med at scanne dit pas. Dette er især vigtigt, hvis du skal have et MitID, som du kan tilgå de fleste selvbetjeningsløsninger med, eller skal bruge MitID til erhverv. Se listen over gyldig legitimation

  1. Åbn passet på siden med dit pasfoto – eller find dit ID-kort frem. Undgå at lægge det på en hvid overflade.
  2. Find koden med dine pasoplysninger – den står i den nederste del af passet og begynder med ’P’. Hvis du har et ID-kort, finder du de oplysninger, som du skal scanne, på bagsiden af kortet. De begynder med ’I’.
  3. Vend din telefon vandret.
  4. Placer telefonen, indtil koden fra passet/ID-kortet er i det nederste felt. Der skal være ca. 12 cm afstand.
     Scan dit pas med din mobil
  5. Hold telefonen stille, når pilene på skærmen passer med passets/ID-kortets kode.
  6. Når koden er scannet, kommer du automatisk videre til næste trin. 

Tip: Hvis du vælger at indtaste dine pas/ID-kortoplysninger manuelt
Du kan opleve, at du ikke kan vælge den rigtige dato. Det skyldes, at du ikke kan vælge en dato tilbage i tiden. Derfor skal du først vælge måned og år, og til sidst datoen. 

  1. Læg dit pas/ID-kort på en vandret overflade. 
  2. Fjern et evt. cover fra din telefon.   
  3. Placer toppen af din telefon halvt inde på passets forside eller på ID-kortet. Så er du klar til at aflæse chippen, som sidder skjult i passet/ID-kortet.
    ID-kortet   
     
  4. Hold telefonen stille i nogle sekunder, for at chippen kan aflæses. 
  5. Du vil se nogle cirkler – og tekst om, at scanningen er i gang.
  6. Aflæsningen er færdig, når telefonen vibrerer og viser et flueben.

Tip: Hvis du ikke kan se cirkler og tekst om, at scanningen er i gang 
Prøv at flytte rundt på telefonen. Så kan telefonen forsøge at fange chippen igen. Undgå også at røre ved telefon og pas, før aflæsningen er færdig.   

OBS! Ved alle fejlmeddelelser skal MitID appen lukkes og genstartes, hvorefter man kan prøve igen.

  1. Hold telefonen op foran dit ansigt, så dit ansigt passer ind i rammen (for at sikre, at det er dig, der bruger dit pas).    
  2. Tryk på knappen Jeg er klar, når du har placeret ansigtet i rammen. Du får løbende instrukser, som du skal følge. Det kan godt tage nogle gange at scanne ansigtet helt korrekt.   
  3. Scanningen er gennemført, når du ser et flueben på skærmen og efterfølgende kommer videre til trin-oversigten. 

Tip: Hvis du ikke kan scanne dit ansigt, kan du prøve at:   

  • Gå et andet sted hen for at få bedre belysning på dit ansigt.  
  • Fjerne evt. briller eller andre ting på ansigtet.