Siden er ikke tilgængelig på det valgte sprog
Siden er ikke tilgængelig på dit ønskede sprog. De tilgængelige sprog er nævnt nedenstående.
The page is not available in the selected language
Unfortunately, the page is not available in the selected language. The page is available in the languages listed below.

Kan du ikke aflæse chip eller få scanning af pas og ansigt til at virke?

Her kan du blive klogere på, hvad du kan gøre for få aflæsning af chip samt scanning af pas og ansigt til at virke.

Med MitID stilles der høje krav til, at man kan bekræfte, hvem man er. Det kan MitID appen hjælpe med. Appen kan:   

Det fungerer ligesom i paskontrollen i lufthavnen. 

Får du fejl undervejs, eller får du at vide, at din godkendelse fejlede, kan det betyde, at dit ansigtsscan ikke kunne matches med dit pasfoto. Det kan der være mange årsager til – fx at dit pasfoto ikke er i høj nok opløsning til at kunne lave et sikkert match.

I nogle tilfælde vil der dog være flere ting, du kan gøre.

Prøv igen, og:

    • Tjek, at MitID appen er opdateret til seneste version
    • Gå et sted hen, hvor der er god belysning – ikke for lidt, og ikke for meget
    • Fjern briller eller stryg håret væk fra ansigtet
    • Fjern coveret fra telefonen

Sørg for, at styresystemet på din telefon er opdateret. Læs mere om de tekniske krav på MitID.dk/tekniske-krav 

Video - se også vores tips- og tricks-film (5:27)

Alternativerne

 

Mere om de problemer, der kan opstå

Her kan du se en lidt grundigere gennemgang af, hvor der kan opstå problemer i de tre trin:

Koden i passet skal scannes for at kunne komme videre til trin 2. Der er også mulighed for at indtaste oplysningerne manuelt. 

Hvis du har cover på telefonen, er det en god idé at tage det af.

Først og fremmest skal telefonen finde chippen. Det kan være forskelligt fra telefon til telefon, hvor den såkaldte NFC-læser er placeret. Læg telefonen på passet og flyt den fx langsomt rundt, indtil prikkerne i ”scanner chip” starter. Når de starter, skal telefonen ligge helt stille, indtil der kommer et flueben.

Den hyppigste årsag til fejlmeddelelser på dette trin er, at telefonen ikke har ligget stille. Det tager lidt tid at scanne chippen, så hav tålmodighed. Omvendt kan en fejlmeddelelse også skyldes ”timeout”, hvis det fx har taget for lang tid at finde chippen eller starte aflæsningen. Ved alle fejlmeddelelser skal MitID app lukkes og genstartes, hvorefter man kan prøve igen.

Hvis du ikke bruger briller på pasbilledet, er det en god idé at tage dem af, før du scanner dit ansigt. Sørg også for, at der er ordentligt lys omkring dig. På en Android-telefon må der dog ikke være for meget lys, så gå fx lidt væk fra vinduet.

Ansigtet skal placeres i rammen, og telefonen skal holdes roligt, før ”jeg er klar”-knappen bliver aktiv. Det er særligt vigtigt på Android-telefoner.

Det er vigtigt, at du holder telefonen lige foran dit ansigt. Der må ikke være vinkel mellem telefon og ansigt. Hold både telefon og ansigt så stille som muligt under scanningen. Flyt kun telefonen frem og tilbage, når appen beder om det, og ikke fra side til side.

Hvis ansigtsscanningen fejler, så prøv igen med langsomme bevægelser. Hold ansigt og telefon i ro så meget som muligt. Hold fx telefonen med begge hænder. Prøv evt. med en anden telefon.

Hvis du får gentagne fejl, skyldes det sandsynligvis, at billedet i passet ikke kan matches med dit ansigt med tilstrækkelig stor sandsynlighed. Det kan der være flere grunde til, fx at billedet i passet ikke har tilstrækkelig høj kvalitet, eller at du har ændret dig meget, siden billedet i passet blev taget.