Her kan du se en lidt grundigere gennemgang af, hvor der kan opstå problemer i de tre trin:
Hvis du har cover på telefonen, er det en god idé at tage det af.
Først og fremmest skal telefonen finde chippen. Det kan være forskelligt fra telefon til telefon, hvor den såkaldte NFC-læser er placeret. Læg dit pas, med forsiden opad, på en vandret overflade. Placer toppen af telefonen halvt inde på passets forside. Tryk på Aflæs chippen i MitID appen, og begynd scanningen. Hold telefonen stille i nogle sekunder, mens chippen aflæses. Aflæsningen er færdig, når telefonen vibrerer og viser et flueben.
Den hyppigste årsag til fejlmeddelelser på dette trin er, at telefonen ikke har ligget stille. Det tager lidt tid at scanne chippen, så hav tålmodighed. Omvendt kan en fejlmeddelelse også skyldes ”timeout”, hvis det fx har taget for lang tid at finde chippen eller starte aflæsningen. Ved alle fejlmeddelelser skal MitID app lukkes og genstartes, hvorefter man kan prøve igen.
Hvis du ikke bruger briller på pasbilledet, er det en god idé at tage dem af, før du scanner dit ansigt. Sørg også for, at der er ordentligt lys omkring dig. På en Android-telefon må der dog ikke være for meget lys, så gå fx lidt væk fra vinduet.
Ansigtet skal placeres i rammen, og telefonen skal holdes roligt, før ”jeg er klar”-knappen bliver aktiv. Det er særligt vigtigt på Android-telefoner.
Det er vigtigt, at du holder telefonen lige foran dit ansigt. Der må ikke være vinkel mellem telefon og ansigt. Hold både telefon og ansigt så stille som muligt under scanningen. Flyt kun telefonen frem og tilbage, når appen beder om det, og ikke fra side til side.
Hvis ansigtsscanningen fejler, så prøv igen med langsomme bevægelser. Hold ansigt og telefon i ro så meget som muligt. Hold fx telefonen med begge hænder. Prøv evt. med en anden telefon.
Hvis du får gentagne fejl, skyldes det sandsynligvis, at billedet i passet ikke kan matches med dit ansigt med tilstrækkelig stor sandsynlighed. Det kan der være flere grunde til, fx at billedet i passet ikke har tilstrækkelig høj kvalitet, eller at du har ændret dig meget, siden billedet i passet blev taget.