Du har mulighed for at genaktivere MitID appen med dit pas. Det kan du gøre, hvis du har indtastet forkert PIN-kode til MitID appen for mange gange – eller hvis du fx har glemt din PIN-kode til appen.
Har du indtastet din PIN-kode til din MitID app forkert for mange gange, bliver din app midlertidig spærret. Du kan genaktivere din spærrede app ved at bekræfte, hvem du er, bl.a. ved at scanne dit pas/ID-kort og ansigt med MitID appen. Herefter kan du lave en ny PIN-kode, så du igen kan bruge din app. Det samme gælder, hvis du fx har glemt din PIN-kode.
Du skal have en telefon, der kan scanne pas. Sørg for, at styresystemet på din telefon er opdateret. Du kan tjekke det i telefonens indstillinger. Læs evt. mere om de tekniske krav til din telefon: MitID.dk/tekniske-krav
Videoguide: Tips og tricks til at scanne pas og ansigt i MitID app (5:27)
Har du et udenlandsk pas/ID-kort – og har du ikke et dansk CPR-nummer? Så skal du have en P-kode, før du kan bruge MitID appen og dit pas/ID-kort til at genaktivere din app.
Se her, hvordan du får en P-kode. Du kan bruge en P-kode op til tre gange, så hvis du har fået én tidligere, kan det være, at du kan bruge den igen. Når du har fået en P-kode, skal du følge de ovenstående seks trin.
MitID Support kan sende dig en midlertidig PIN-kode på sms. Men først skal du identificere dig selv i telefonen. Du skal oplyse enten dit pas- eller kørekortnummer (gyldigt dansk eller grønlandsk kørekort eller pas) og dernæst svare på en række spørgsmål baseret på dine oplysninger i CPR-registret. Hvis du ikke kan svare på nok spørgsmål, kan MitID Support ikke sende dig en midlertidig PIN-kode, og du skal i stedet for møde op i Borgerservice for at få hjælp til at lave en ny PIN-kode.
Vær opmærksom på, at hvis dit mobilnummer er registreret eller ændret på MitID.dk inden for de seneste 5 dage, kan MitID Support ikke sende dig en midlertidighed PIN-kode, og du skal i stedet for møde op i Borgerservice, for at få hjælp til at lave en ny PIN-kode.
Ring til MitID Support på +45 33 98 00 10
Bemærk, at du kun kan få den midlertidige PIN-kode, som du skal bruge til at lave en ny PIN-kode, ved at ringe til supporten. Du kan altså ikke skrive til supporten og bede om at få tilsendt en midlertidige PIN-kode.
Hvad du skal gøre, når du har modtaget en midlertidig PIN-kode fra Supporten, afhænger af, hvad der står i appen.
Du kan se, at appen er midlertidig spærret, når den åbnes:
Din MitID app siger 'Klar til brug':
Den midlertidige PIN-kode er gyldig i 30 minutter.
Når du møder op i Borgerservice, skal du identificere dig med gyldig legitimation for at få udleveret en midlertidig PIN-kode til MitID app. Husk at bestille tid i Borgerservice, inden du møder op.