Genaktiver MitID app

Har du glemt din PIN-kode, eller er din MitID app blevet spærret, skal du genaktivere appen og lave en ny PIN-kode.

Vælg, hvordan du vil genaktivere MitID app:

Hvis du har MitID flere steder og fx har appen på en anden telefon, eller har en kodeviser, kan du logge på MitID.dk og genaktivere appen på din profilside. 

Af sikkerhedsmæssige årsager går der går 1 time fra du logger ind på din MitID profil, og til du kan redigere dine oplysninger.

  1. Log på MitID.dk 
  2. Tryk på Se under Identifikationsmidler på profilsiden
  3. Tryk på Tilføj i boksen "Tilføj identifikationsmiddel"
  4. Tryk på Anmod om adgang 
  5. Tryk på Log ud

Vent 1 time - du får besked når du får adgang

  1. Log på MitID.dk igen
  2. Tryk på Se under Identifikationsmidler på profilsiden
  3. Tryk på Tilføj i boksen "Tilføj identifikationsmiddel"
  4. Vælg MitID app i listen
  5. Siden "Aktivér din MitID app" åbner.
  6. Find aktiveringskoden på siden. Du kan evt. skrive den ned. Du kan kun bruge aktiveringskoden til at aktivere én app. 
  7. Følg nu vejledningen Aktiver MitID app med aktiveringskode

Hvis du ikke kan logge på MitID, kan MitID support sende dig en midlertidig PIN-kode på sms. Men først skal du identificere dig selv i telefonen ved at svare på en række spørgsmål baseret på dine oplysninger i CPR-registret. Hvis du ikke kan svare på nok spørgsmål, kan MitID support ikke sende dig en midlertidig PIN-kode, og du skal i stedet for møde op i Borgerservice for at få hjælp til at lave en ny PIN-kode. 

Hvis du har ændret dit mobilnummer 
Vær opmærksom på, at hvis dit mobilnummer er registreret eller ændret på MitID.dk inden for de seneste 5 dage, kan MitID support ikke sende dig en midlertidighed PIN-kode, og du skal i stedet for møde op i Borgerservice, for at få hjælp til at lave en ny PIN-kode.

Ring til MitID support på +45 33 98 00 10

Du skal ringe, ikke skrive til os
Bemærk, at du kun kan få den midlertidige PIN-kode, som du skal bruge til at lave en ny PIN-kode, ved at ringe til support. Du kan altså ikke skrive til support og bede om at få tilsendt en midlertidige PIN-kode. Grunden er, at du skal identificere dig overfor support ved at svare på nogle spørgsmål, inden support kan sende den midlertidige PIN-kode til dig. 

Når du møder op i Borgerservice, skal du identificere dig med gyldig legitimation for at få udleveret en midlertidig PIN-kode til MitID app. Husk at bestille tid i Borgerservice, inden du møder op.  

Find din nærmeste borgerservice og bestil tid 

Medbring gyldig legitimation  

Hvis du ikke kan logge på med NemID eller MitID, kan du genaktivere MitID app med dit pas, som et alternativ til at gå i Borgerservice. 

Trin 1 - Fjern din bruger fra appen

Før du kan genaktivere appen med dit pas, skal du fjerne din bruger fra appen: 

  1. Åbn MitID app
  2. Tryk tandhjulet i øverste venstre hjørne for at åbne menuen 
  3. Vælg Fjern bruger under menupunktet "Din enhed"
  4. Tryk på Fjern bruger nederst på siden
  5. Tryk Fortsæt
  6. Appen er nu klar til at blive genaktiveret

Trin 2 - Genaktiver MitID appen med dit pas

Du genaktiverer MitID appen med dit pas, på samme måde som du aktiverer en ny MitID app med dit pas. 

Krav til din telefon, hvis du vil genaktivere MitID app med dit pas

Din telefon skal kunne scanne en chip. 

Tjek, at din telefon er opdateret:

  • iPhone: styresystemet skal være opdateret til mindst iOS 12
  • Android: styresystemet skal være mindst version 7

Gå ind i telefonens indstillinger for at se versionen.  

Tip: Lån en andens telefon De fleste telefoner kan scanne et pas, men har du ikke en telefon der kan det, kan du låne en andens telefon, fx en pårørendes telefon eller en arbejdstelefon fra Borgerservice. Ingen personlige oplysninger bliver gemt eller lagret på den telefon, du har lånt.