Genaktiver MitID app

Har du glemt din PIN-kode til MitID appen, eller er din app blevet midlertidigt spærret? Så er der forskellige muligheder for at genaktivere din app.

Mistet eller ødelagt telefon? Se hvordan du aktiverer en ny MitID app

Vælg, hvordan du vil genaktivere MitID app:

Hvis du har MitID flere steder og fx har appen på en anden telefon, eller har en kodeviser, kan du logge på MitID.dk og genaktivere appen på din profilside. 

Af sikkerhedsmæssige årsager går der går 1 time fra du logger ind på din MitID profil, og til du kan redigere dine oplysninger.

  1. Log på MitID.dk 
  2. Tryk på Se under Identifikationsmidler på profilsiden
  3. Tryk på Tilføj i boksen "Tilføj identifikationsmiddel"
  4. Tryk på Anmod om adgang 
  5. Tryk på Log ud

Vent 1 time - du får besked når du får adgang

  1. Log på MitID.dk igen
  2. Tryk på Se under Identifikationsmidler på profilsiden
  3. Tryk på Tilføj i boksen "Tilføj identifikationsmiddel"
  4. Vælg MitID app i listen
  5. Siden "Aktivér din MitID app" åbner.
  6. Find aktiveringskoden på siden. Du kan evt. skrive den ned. Du kan kun bruge aktiveringskoden til at aktivere én app. 
  7. Følg nu vejledningen Aktiver MitID app med aktiveringskode

Du har mulighed for at genaktivere MitID appen med dit pas. Det kan du gøre, hvis du har indtastet forkert PIN-kode til MitID appen for mange gangeeller hvis du fx har glemt din PIN-kode til appen.

Glemt eller forkert indtastet PIN-kode for mange gange? 

Har du indtastet din PIN-kode til din MitID app forkert for mange gange, bliver din app midlertidig spærret. Du kan genaktivere din spærrede app ved at bekræfte, hvem du er, bl.a. ved at scanne dit pas/ID-kort og ansigt med MitID appen. Herefter kan du lave en ny PIN-kode, så du igen kan bruge din app.  Det samme gælder, hvis du fx har glemt din PIN-kode.  

Tjek, at din telefon er opdateret:

Du skal have en telefon, der kan scanne pas. Sørg for, at styresystemet på din telefon er opdateret. Du kan tjekke det i telefonens indstillinger. Læs mere om de tekniske krav på MitID.dk/tekniske-krav

  1. Åbn MitID app – og tryk på tandhjulet i øverste venstre hjørne for at åbne menuen.  
  2. Tryk på Glemt PIN-kode i menuen.   
  3. Tryk på Brug pas på skærmen ’Hvordan vil du skifte din PIN-kode?’ 
  4. Accepter Vilkår og betingelser – og læs evt. Privatlivspolitikken.  
  5. Bekræft din identitet med dit pas/ID-kort ved at 1) scanne passets/ID-kortets kode 2) aflæse passets/ID-kortets chip og 3) scanne dit ansigt (for at sammenligne med dit foto).  
  6. Vælg herefter en ny PIN-kode – og du kan bruge MitID appen igen.

Videoguide:Tips og tricks til at scanne pas og ansigt i MitID app (5:49)

Har du udenlandsk pas/ID-kort og intet dansk CPR-nummer? 
Har du et udenlansk pas/ID-kort – og har du ikke et dansk CPR-nummer? Så skal du have en P-kode, før du kan bruge bruge MitID appen og dit pas/ID-kort til at genaktivere din app.  

Se her, hvordan du får en P-kode. Du kan bruge en P-kode op til tre gange, så hvis du har fået én tidligere, kan det være, at du kan bruge den igen. Følg herefter trinene beskrevet ovenfor.

Krav til din telefon, hvis du vil genaktivere MitID app med dit pas/ID-kort
Din telefon skal kunne scanne en chip. Vær opmærksom på, at det ikke er alle tablets/iPads, der kan scanne.

Hvis du ikke kan logge på MitID, kan MitID Support sende dig en midlertidig PIN-kode på sms. Men først skal du identificere dig selv i telefonen. Du skal oplyse enten dit pas- eller kørekortnummer (gyldigt dansk eller grønlandsk kørekort eller pas) og dernæst svare på en række spørgsmål baseret på dine oplysninger i CPR-registret. Hvis du ikke kan svare på nok spørgsmål, kan MitID Support ikke sende dig en midlertidig PIN-kode, og du skal i stedet for møde op i Borgerservice for at få hjælp til at lave en ny PIN-kode. 

Hvis du har ændret dit mobilnummer 
Vær opmærksom på, at hvis dit mobilnummer er registreret eller ændret på MitID.dk inden for de seneste 5 dage, kan MitID Support ikke sende dig en midlertidighed PIN-kode, og du skal i stedet for møde op i Borgerservice, for at få hjælp til at lave en ny PIN-kode.

Ring til MitID Support på +45 33 98 00 10

Du skal ringe, ikke skrive til os
Bemærk, at du kun kan få den midlertidige PIN-kode, som du skal bruge til at lave en ny PIN-kode, ved at ringe til supporten. Du kan altså ikke skrive til supporten og bede om at få tilsendt en midlertidige PIN-kode. 

Når du møder op i Borgerservice, skal du identificere dig med gyldig legitimation for at få udleveret en midlertidig PIN-kode til MitID app. Husk at bestille tid i Borgerservice, inden du møder op.  

Find din nærmeste Borgerservice og bestil tid

Medbring gyldig legitimation