Siden er ikke tilgængelig på det valgte sprog
Siden er ikke tilgængelig på dit ønskede sprog. De tilgængelige sprog er nævnt nedenstående.
The page is not available in the selected language
Unfortunately, the page is not available in the selected language. The page is available in the languages listed below.

Få MitID med pas

Hvis du ikke ønsker at gå i Borgerservice, kan du få MitID hjemmefra - med MitID appen og dit pas. Her på siden finder du bl.a. en vejledning til, hvordan du får MitID med dansk, grønlandsk eller færøsk pas, samt en vejledning til hvordan du får MitID med udenlandsk pas/ID-kort.

Hjælp en anden med at få MitID

Hjælp en anden med at få MitID

Hvis du kender en, som har brug for lidt ekstra hjælp til at få MitID, er det nu blevet nemmere for dig at hjælpe – fx som et alternativt til at gå i Borgerservice. Den, du hjælper, skal have et gyldigt pas. I skal også bruge en telefon, der kan scanne passet. Læs mere om de tekniske krav til telefonen på MitID.dk/tekniske-krav    

I MitID appen er der en pas-funktionalitet. Det betyder, at man kan få MitID direkte i MitID appen, så længe man også har et gyldigt pas/ID-kort til at bekræfte ens identitet. På én og samme gang kan man altså bekræfte sin identitet (ved hjælp af passet), oprette sit bruger-ID og endelig aktivere MitID appen. Det foregår alt sammen i appen. Herefter er man klar til at bruge MitID.  

Funktionaliteten gør det også muligt at hjælpe sine nærmeste med at få MitID via ens telefon. Det skal gerne spare mange for en tur i Borgerservice, når de skal have MitID. Ingen personlige oplysninger bliver gemt eller lagret på telefonen, der bruges til at scanne passet. Og den person, der bliver hjulpet til at få MitID, får til sidst MitID appen på sin egen telefon eller kan bestille og aktivere fx en MitID kodeviser.

Funktionaliteten er især et tilbud til dem, som gerne i ro og mag derhjemmefra vil have MitID og dermed kan spare turen i Borgerservice. 

Du skal bruge et gyldigt pas/ID-kort med chip. Læs mere om krav til pas og ID-kort

Du skal have en telefon, der kan scanne pas og sørge for, at styresystemet på din telefon er opdateret. Du kan tjekke det i telefonens indstillinger.

Læs mere om de tekniske krav der er til din telefon - og til den telefon, personen, du evt. hjælper, har

Det er muligt at bestille MitID kodeviser, kodeoplæser og chip direkte i MitID appen. Du bekræfter, hvem du er ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen – og herefter kan du vælge, om du gerne vil godkende med fx MitID appen eller kodeviseren.

Hvis du har MitID i forvejen, er det en god ide at få fx en MitID app i reserve, så du stadig kan bruge MitID, hvis du fx mister din telefon. Det kan du også gøre direkte i appen.

Læs mere om, hvordan du får et MitID i reserve

Du kan godt bruge din telefon til at hjælpe fx en pårørende med at få MitID, så længe den kan scanne personens pas (læs mere under punktet 'Hvilke krav er der til pas og telefon'). Alle oplysninger behandles krypteret, og MitID-appen gemmer hverken data læst fra passet eller fra ansigtsscanningen. Teknologien bag ansigtssammenligningen er den samme, som man kender fra lufthavnenes automatiske paskontrol.  

Vær dog opmærksom på, at du ikke må kende hverken bruger-ID eller personlig PIN-kode, som er blevet oprettet af den, du hjælper.

Sådan hjælper du andre med MitID
Sådan hjæper du andre med MitID – med udenlandsk pas/ID- kort