Få MitID igen – med dit pas/ID-kort

Hvis du har mistet MitID, kan du få det igen – ved hjælp af dit pas/internationale ID-kort og en telefon, der kan scanne passet/ID-kortet.

Har du mistet din MitID app eller fx kodeviser, skal du huske at spærre det. Det skal du gøre, før du aktiverer en ny MitID app eller bestiller og aktiverer en ny kodeviser/kodeoplæser.  

Hav et MitID i reserve

Det er en god ide altid at have et MitID i reserve. Så kan du stadig bruge MitID, hvis du fx skulle miste din telefon.

Du skal bruge:  

  • dit bruger-ID til MitID.
  • dit pas/internationalt ID-kort med chip. Tjek på denne liste, om dit pas/ID-kort opfylder kravene.
  • en telefon, der kan scanne passet/ID-kortet:
    • iPhone 7 eller opefter med styresystem opdateret til mindst iOS 12
    • nyere Android-telefon med et styresystem, der er opdateret til mindst version 7
  • Evt. en P-kode – som du skal have, hvis du ikke har et dansk CPR-nummer. Se her, hvordan du får en P-kode. Du kan bruge en P-kode op til tre gange, så hvis du har fået én tidligere, kan det være, at du kan bruge den igen.

Hvis din egen telefon ikke kan scanne passet

Hvis din egen telefon ikke kan scanne passet, har du måske en pårørende, som har en telefon, der kan? På den måde kan du blive oprettet som bruger – og efterfølgende fx få MitID appen på egen telefon. Se her, hvordan I gør  

Sådan gør du

Scan dit pas/ID-kort og ansigt i appen

  • Hent og åbn MitID appen.
  • Tryk på menuen i øverste venstre hjørne – og tryk på menupunktet Aktiver MitID.
  • Tryk på Pas eller ID-kort på siden ’Vælg, hvordan du vil fortsætte’.
  • Følg herefter vejledningen til at bekræfte din identitet 
    • indtast evt. P-kode – hvis du ikke har dansk CPR-nummer  
    • scan dit pas/ID-kort på to måder og scan dit ansigt for at sammenligne med dit pas-/ID-kort-foto – ligesom ved paskontrollen i lufthavnen

Vælg, hvordan du vil godkende med MitID 
Når du kommer til trinet, hvor du skal vælge, hvor du vil aktivere MitID appen, skal du vælge:

  • ’På denne telefon’, hvis du vil aktivere den MitID app, som du har åben. Følg herefter trinene til at færdiggøre aktiveringen af appen.

    eller: 
  • ’Andre muligheder’, hvis du vil: 
    • bestille og aktivere fx en MitID kodeviser

    • aktivere en MitID app på en anden telefon/tablet, fx for at få en MitID app i reserve – eksempelvis på en tablet, der ikke kan scanne dit pas/ID card.

Følg herefter trinene til at færdiggøre aktiveringen af MitID appen eller bestilling/ aktivering af MitID kodeviser/-kodeoplæser. Læs evt. mere her: Aktiver eller bestil MitID

Du kan få MitID igen i Borgerservice, hvis du fx: 

  • ikke har et gyldigt pas/ID-kort – og ikke har mulighed for at få det 
  • og/eller ikke har adgang til en telefon, der kan scanne passet

Hvis din egen telefon ikke kan scanne passet, har du måske en pårørende, som har en telefon, der kan? Se her, hvordan I gør. Det kan spare dig for en tur i Borgerservice.   

Læs her, hvilken legitimation du skal medbringe til Borgerservice – og at du også skal svare på en række spørgsmål om dig selv/medbringe et vidne.   

Find et borgerservicecenter og bestil tid