Siden er ikke tilgængelig på det valgte sprog
Siden er ikke tilgængelig på dit ønskede sprog. De tilgængelige sprog er nævnt nedenstående.
The page is not available in the selected language
Unfortunately, the page is not available in the selected language. The page is available in the languages listed below.

Hjælp andre med MitID

Selvom der er hjælp at hente til at få MitID, kan det for nogen være rart at få lidt ekstra støtte af en, som man kender og stoler på. Derfor er det godt at hjælpe hinanden – blot skal man være opmærksom på, hvad man må, og hvad man ikke må, da MitID er strengt personligt. Hvis det er dig selv, der har brug for lidt ekstra hjælp, kan du med fordel vise dette til den, som skal hjælpe dig.

Det må du

Forberedelse til at få MitID  
Du må gerne finde information om MitID eller gøre den, du hjælper, klar til at få MitID.  

Når I går igennem trinene til at få MitID 

      • Du må indtaste eller redigere kontaktinformationer, fx mobilnummer eller e-mail.
      • Du må indtaste informationer fra sms eller e-mail, fx når I skal validere mobilnummeret.
      • Du må også gerne tale med personen om, hvordan man laver et godt bruger-ID og en stærk adgangskode – men du må ikke vide, hvad det er.

Se mere her

Det må du IKKE

    • Du må ikke se eller kende de personlige koder hos den, du hjælper. Koderne må ikke deles med andre.
    • Du må ikke bruge eller opbevare MitID app, -kodeviser, -kodeoplæser eller -chip for den, du hjælper. De er personlige og må kun bruges og opbevares af dén, som har et MitID, der er knyttet til dem. 

Kig væk 

Derfor skal du kigge væk, når den, du hjælper, opretter eller indtaster følgende: 

    • PIN-kode, som skal bruges, når han eller hun godkender med MitID app
    • Adgangskode, som skal bruges, hvis han eller hun har valgt MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser.  

Man kan ikke få MitID på en andens vegne

Vær opmærksom på, at du ikke kan få MitID på en andens vegne. En person, som ikke selv kan få MitID – evt. med den ekstra hjælp, som er beskrevet her – skal i borgerservice, hvis personen stadig har brug for selv at kunne godkende eller logge ind på selvbetjeningsløsninger. Hvis personen har brug for, at en anden person, fx en pårørende, kan hjælp med konkrete handlinger i selvbetjeningsløsninger, skal pårørende have fuldmagt til det specifikke område. Læs mere om fuldmagt og MitID

Hjælp en anden med at få MitID

Hvis du kender en, som har brug for lidt ekstra hjælp til at få MitID, er det nu blevet nemmere for dig at hjælpe – fx som et alternativt til at gå i Borgerservice. Den, du hjælper, skal have et gyldigt pas. I skal også bruge en telefon, der kan scanne passet. Læs mere om de tekniske krav til telefonen på MitID.dk/tekniske-krav    

Hjælp en anden med at få MitID med udenlandsk pas/ID-kort

Har du fx en pårørende med udenlandsk pas/ID-kort, som ikke selv kan scanne det med sin telefon? Så kan I bruge din telefon. Der er ingen personlige oplysninger, der bliver gemt eller lagret på din telefon.

Hjælp en anden med udenlandsk pas med at få MitID

Få MitID i Borgerservice

Du kan få MitID i Borgerservice, fx hvis du ikke har en telefon, du kan bruge.

For at få hjælp til MitID i Borgerservice skal du medbringe gyldig legitimation og svare på en række spørgsmål om dig selv (baseret på data fra CPR-registret) - du kan også medbringe et vidne, der kan bekræfte, hvem du er. 

Husk at bestille tid i Borgerservice, inden du møder op.

Find nærmeste Borgerservice og bestil tid